Hulp bij onzekerheid en het vergroten van zelfvertrouwen

Je onzeker voelen en weinig zelfvertrouwen hebben kan heel vervelend zijn. Situaties die voor anderen makkelijk zijn, worden voor jouw moeilijker. Bijvoorbeeld een vriendin opbellen om mee uit te vragen naar de film, boodschappen doen, een praatje maken, een presensatie op je werk. 

De oorzaak van onzekerheid en weinig zelfvertrouwen kunnen liggen in (negatieve) ervaringen die je recent of in het verleden hebt opgedaan, of misschien heb je als kind niet geleerd om voor jezelf op te komen.

Klachten die uit onzekerheid en weinig zelfvertrouwen kunnen ontstaan zijn: blozen, stotteren, perfectionisme, negatief zelfbeeld, piekeren, blokkeren of bevriezen, verlegenheid, sociale angst, bang om fouten te maken, zelfbeschadiging, niets durven zeggen in gezelschap of niet weten hoe je moet reageren op anderen, je voortdurend afvragen wat anderen van jou vinden, of ze je wel aardig of leuk genoeg vinden, of je niet iets raars doet of zegt, geen eigen keuzes, beslissingen en initiatieven durven maken

In de therapie kunnen we op verschillende manieren aan het werk gaan. Door praktisch te oefenen met werkvormen die jouw zelfvertrouwen vergroten bijvoorbeeld. Of door te onderzoeken waar jouw gevoel van onzekerheid en weinig zelfvertrouwen vandaan komt.

Neem contact op voor het maken van een afspraak

Ben je benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Dan kun je contact opnemen voor het maken van een kennismakingsafspraak. Dit kan via het online contactformulier