ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een derde vorm van gedragstherapie die je kan helpen om op een flexibeler manier om te gaan met obstakels die zich in je leven voordoen (Acceptance).  Zodat jij kunt blijven investeren in de dingen echt belangrijk voor je zijn (Commitment).

Binnen ACT leer je om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor ben je beter in staat om je  aandacht te richten op de dingen die werkelijk belangrijk voor je zijn in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven. 

ACT bestaat uit 6 verschillende zuilen/ processen. Vaak uitgebeeld in een ACT- hexaflex ( zie de afbeelding hiernaast:

  •  Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende ervaringen.
  • Defusie: Afstand nemen van je gedachten.
  • Zelf als Context: Meer flexibel leren omgaan met je zelf( beeld).
  •  Hier en Nu: In contact met het hier& nu komen.
  • Waarden: Stilstaan bij wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd Handelen: In je waarden investeren.

    Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit de zes zuilen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven en je zult sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen.

 

Wat mensen zeggen: "Ik heb dingen ontdekt in mijn lijf en hoofd waar ik moeite mee had. Door de therapie heb ik deze leren plaatsen". Oud cliënt. 

 

Neem contact met mij op als je meer wilt weten over ACT of om een kennismakingsgesprek in te plannen.